helmi exwostorian

Biarkan Hati Berkata-Kata...Menjadi Pendeta Menutur Kalam Cinta...Walaupun Pedih Untuk Berbicara...Takkan Sirna Al-Haq Walau Terkesima Seribu Bahasa...

Panas !! DiTampar Dan Diterajang Hanya Kerana Ingin Berjubah Dan Bertudung

Seperti yang diceritakan kembali oleh Ida kepada wartawan Siti Fairuz Ramli :

"Saya merupakan anak tunggal kepada seorang tokoh koperat yang sangat berjaya dan ayah memiliki dua buah syarikat perusahaan yang amat terkenal serata Asia Tenggara. Ayah jarang pulang ke rumah, seminggu sekali pasti out-station ke luar negara. Tinggallah saya keseorangan di rumah, ditemani bibik yang diambil bekerja sejak saya berumur 10 tahun lagi. Bagi saya , bibik tempat bergantung dan berharap kasih sayang, memandangkan ibu sudah meninggal dunia ketika usia saya menginjak 12 tahun.
Saya sering melihat bibik solat dan mengaji Al-Quran, serta tidak pernah menunjukkan auratnya di rumah kami. Jilbab yang setiap hari dipakai sudah lusuh bukti ia tetap setia melindungi mahkota wanita itu dari dilihat oleh yang bukan muhrimnya. Maka saya tergerak hati ingin cuba berjilbab dan berjubah sekaligus, memandangkan saya seorang beragama Islam dan sering mendengar nasihat bibik bahawa orang Islam itu perlu menjaga batas-batas pergaulan dan melindungi auratnya dari pandangan orang yang tidak hak baginya.
Suatu petang ketika ayah baru pulang dari London, saya merapati ayah yang sedang berehat di atas sofa seraya menyatakan keinginan untuk bertudung dan berjubah. Sebaik mendengar permintaan tersebut, ayah bingkas bangun dan menampar pipi kiri saya hingga terjelepuk ke dinding marmar. Tidak cukup dengan itu, ayah menarik tangan saya dan terus menerajang di perut saya tanpa belas kasihan. Saya menangis kesakitan...saya tidak menyangka ayah sanggup memperlakukan saya sebegitu rupa.
"Kau jangan nak bagi malu ayah ! Apa kes tiba-tiba nak pakai tudung nih? Ayah besarkan kau , bagi makan pakai secukupnya... Tup tup bila dah besar nak pakai tudung plak...memang kena lah makan penampar ayah !!"
Saya tanya ayah, "Kenapa ayah...salah ke Ida bertudung? Ida nak jadi anak yang solehah.."
Ayah merapati saya dan memulas telinga kanan saya sehingga saya menjerit kesakitan.


"Solehah? Kepala hotak kau !! Ayah besarkan kau sebagai seorang jantan kau tau tak ? Ayah bagi kau nama yang sedap...Mohamad Firdaus...Last last ko tukar nama jadi Ida...hambik kau lagi sekali !!....."


Dusyum !! Dushum !! Prang !!


**********

Dusyum !! Dushum !!


Wartawan Siti Fairuz Ramli turut menempeleng Ida 2 kali.


Sekian...


*** Kisah dan watak-watak diatas adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan antara orang yang masih hidup atau telah meninggal dunia. Apa yang baik dari kisah ini jadikan pengajaran.


0 comments: