Entri ini berasal daripada : http://politikbanjar.blogspot.com
Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.
1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu
2.Buku - Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur
5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM
7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran
Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism
Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.
1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene
4.Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)
5.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.Scene 4 dan 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.
1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)
2.Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.
3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.
2.Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.
3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.
Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.
1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan
Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.
1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.
Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.
1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.
Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.
1.Pulau - Singapore lah.
Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.
1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin
2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah
Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.
1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)
2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab
Helmi Exwostorian says :
Jika sebelum ini kita pernah dikejutkan dengan acara Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-24 sekitar Januari lalu anjuran stesyen penyiaran swasta TV3 yang dikatakan sarat dengan unsur-unsur Illuminati dan Freemason, kini, isu terbaru melibatkan stesyen terbabit menyentuh berkenaan iklan Aidilfitri yang dikatakan dicemari oleh unsur-unsur Kristianisasi serta Buddhism, yang diselitkan dicelah-celah simbol perayaan umat Islam tersebut, seolah-olah slogan 1 Malaysia diolah menjadi 1 Agama. Isu ini kini sedang hangat dibicarakan di laman-laman sosial popular, laman sesawang dan blog-blog tempatan.
Persoalannya, siapakah yang bertanggungjawab menghasilkan iklan tersebut yang menggunakan kanak-kanak sebagai 'pelaris" iklan serta penerapan unsur-unsur magis dan fantasi keterlaluan yang mampu merosakkan minda anak-anak kecil yang belum mampu berfikir secara waras? Adakah si pembuat iklan begitu teruja dengan kemampuannya menghasilkan iklan dengan kesan khas komputer yang mantap dan menakjubkan sehingga sanggup mencampuradukkan kreativitinya dengan sensitiviti umat Islam? Umat Islam seharusnya mendesak supaya pihak terbabit segera mengharamkan iklan tersebut di kaca televisyen. Bukanlah sesuatu yang rahsia apabila iklan-iklan sebegini dijadikan sebagai perantara untuk menyampaikan sesuatu agenda atau mesej-mesej tertentu oleh pihak-pihak yang berkepentingan.
Helmi Exwostorian says :
Jika sebelum ini kita pernah dikejutkan dengan acara Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-24 sekitar Januari lalu anjuran stesyen penyiaran swasta TV3 yang dikatakan sarat dengan unsur-unsur Illuminati dan Freemason, kini, isu terbaru melibatkan stesyen terbabit menyentuh berkenaan iklan Aidilfitri yang dikatakan dicemari oleh unsur-unsur Kristianisasi serta Buddhism, yang diselitkan dicelah-celah simbol perayaan umat Islam tersebut, seolah-olah slogan 1 Malaysia diolah menjadi 1 Agama. Isu ini kini sedang hangat dibicarakan di laman-laman sosial popular, laman sesawang dan blog-blog tempatan.
Persoalannya, siapakah yang bertanggungjawab menghasilkan iklan tersebut yang menggunakan kanak-kanak sebagai 'pelaris" iklan serta penerapan unsur-unsur magis dan fantasi keterlaluan yang mampu merosakkan minda anak-anak kecil yang belum mampu berfikir secara waras? Adakah si pembuat iklan begitu teruja dengan kemampuannya menghasilkan iklan dengan kesan khas komputer yang mantap dan menakjubkan sehingga sanggup mencampuradukkan kreativitinya dengan sensitiviti umat Islam? Umat Islam seharusnya mendesak supaya pihak terbabit segera mengharamkan iklan tersebut di kaca televisyen. Bukanlah sesuatu yang rahsia apabila iklan-iklan sebegini dijadikan sebagai perantara untuk menyampaikan sesuatu agenda atau mesej-mesej tertentu oleh pihak-pihak yang berkepentingan.
0 comments:
Post a Comment